چشمه باران(farsan )

چشمه باران(farsan )
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

 

معرفی شهرستان فارسان

 

 

شهرستان فارسان با وسعتی برابر ۱۶۵۳۳ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران و در مرکز رشته کوههای زاگراس واقع شده است و با استان های اصفهان،خوزستان،لرستان و کهگلویه و بویراحمد همسایگی دارد.

شهر فارسان با جمعیتی نزدیک به ۲۶ هزار نفر در ۳۳ کیلومتری شهرکرد واقع شده است.مرکز شهرستان فارسان با ۲۰۴۰متر ارتفاع از سطح دریا در مرکز استان واقع شده است.از سال ۱۳۵۸ بخش میزدج با بخش شوراب تنگزی به شهرستان فارسان تبدیل شد و بخش میزدج به عنوان بخش مرکزی شهرستان فارسان تعیین شد.در سال ۱۳۸۰ بخش شوراب تنگزی از شهرستان فارسان جدا و به شهرستان کوهرنگ تبدیل شد و بعد از آن شهرستان فارسان محدود به بخش میزدج شد که می تان گفت از لحاظ وسعت کوچکترین شهرستان در کل کشور است.

میزدج در اصل میزدژ بوده و به راستی که دژ محکمی است در دل طبیعت  که به وسیله کوههای سر به فلک کشیده محصور شده است.مردم محل برای سادگی در تلفظ میزده می گویند که معنی آن محل مهمانی است اما در اصل همان میزدژ صحیح است چراکه در متون قدیمی نیز از دژ بیژگ در جبال مرتفع زاگرس نام برده شده است که گویا مربوط به دوره اشکانیان است.

منطقه ی میزدج پس از آنکه در عهد قاجار زیر مجموعه ی حکومت خوانین بختیاری درآمد بخصوص بعد از درگذشت حسینقلی خان ایلخان بختیاری بین حاج علیقلی خان(سردار اسد) و حاج خسروخان(سردار ظفر)به دوبخش میزدج سفلی و میزدج علیا تقسیم شد که مرز تفکیکی آن رودخانه ای است که از سورشجان وارد خاک میزدج می شود و از شرق پردنجان به طرف جنوب حرکت می کند.

میزدج سفلی شامل روستا های چلیچه،راستاب،چقاهست،گوشه و کران سفلی به اضافه شهر تاریخی جونقان است.

میزدج علیا شامل روستاهای پردنجان،کران علیا،ده چشمه،گوجان،عیسی آباد،فیل آباد،چوبین و دو شهر فارسان و باباحیدر است.

فراوانی وجود دارد.

مکان های دیدنی شهرستان فارسان

سنگ نوشته تاریخی مشروطه در کنار غاری به نام « پیرغار» در روستای سرسبز و جنگلی دِه چشمه، غار سراب در روستای امید آباد سراب و غار آقاسید عیسی در جنوب شهر. نقاط دیدنی شهر جونقان از جمله جاذبه های این منطقه است. چشمه قلعه و دره حنا و چشمه شیخ یوسف از نقاط تفریحی شهر فارسان می باشند.

در شهر فارسان مسجد جامع فارسان از بناهای تاریخی و کهن این شهر است. حمام خزانه‌ای این شهر که قدمتی حدود ۲۰۰ ساله داشت با بی توجهی مسئولین شهر و میراث فرهنگی استان خراب و اسفالتِ خیابان به روی آن کشیده شد و گرنه می بیست به عنوان یکی از بناهای تاریخی و سنتی شهر به ثبت برسد. چشمه باصفای پیرغار در کنار سنگ نوشته ای دوره مشروطیت با ندانم کاری های شهرداری فارسان از یک قطب با صفای طبیعی، با ساختن جداول و کانالهای سیمانی از ریخت طبیعی انداخته شد. همچنین منطقه جنگلی همجوار چشمه که می توانست حفظ و به منطقه توریستی و حفاظت شده پیرغار الحاق شود، تماماً بریده و به برهوتی تبدیل گردید.

 

کتیبه تاریخ مشروطه واقع در روستای ده چشمه به دستور سردار اسعد بختیاری حک گردید. در این کتیبه نوشته شده‌است:

شنیدم که جمشید فرخ سرشت

 

بر چشمه بر سنگی نوشت

بر این چشمه چون ما بسی دم زدند

 

برفتند تا چشم بر هم زدند