چشمه باران(farsan )

چشمه باران(farsan )
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

۳۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

 
پروردگارا

به من آرامش ده تا بپذیرم آنچه را که نمی توانم تغییر دهم .

 دلیری ده تا تغییر دهم آنچه را که می توانم تغییر دهم .

بینش ده تا تفاوت این دو را بدانم .

مرا فهم ده تا متوقع نباشم دنیا و مردم آن مطابق میل من رفتار کنند.

دکتر علی شریعتی

 

  • علیرضا همتی فارسانی

  • علیرضا همتی فارسانی

http://www.axgig.com/images/11540541277640221310.jpg

 

دیگــر بهار هم  ســر حالم نمی کند

چیزی شبـیــه گریه زلالــم نمی کند

پاییز زرد هم که خجــالت نمی‎کشد

رحمی به باغ رو به زوالــم نمی کند

آه ای خدا مرا به کبوتر شدن چه کار؟!

وقتی که سنگ،رحم به بالم نمی کند

مبهوت مانده ام که چرا چشمهای شب

دیگر اسـیر خواب و خیالـــم نمـی کند...

این اولین شب است که بوی خیال تو

درگــــیر ِ فکـرهای ِ محـالم نمی کند .

حالا کـه روزگار قشنــــگ و مدرنتـان

جز انفـعـال شـامل حالــم نمی کند،

باید به دستـهای مسلّح نشان دهم

حتـــی سکـوت آیـنـه لالـم نمی کند

فرهاد صفریان

  • علیرضا همتی فارسانی

http://hw8.asset.lenzor.com/lp/2501023-274-l.jpg

 

 

گر چه چشمان تو جز در پی زیبایی نیست

دل بکن! آینـــه این قدر تماشایـــــی نیست

حاصل خیــــره در آیینـــه شدنهـا آیا

دو برابر شدن غصه ی تنهایی نیست؟!

بــی‌سبب تا لب دریا مکشان قایـــق را

قایقت را بشکن! روح تو دریایی نیست

آه  در  آینـــه  تنهـــا  کدرت  خواهد  کـــرد

آه! دیگر دمت ای دوست مسیحایی نیست

آن که یک عمر به شوق تو در این کوچه نشست

حال وقتــی بـــه لب پنجـــره مــی‌آیــــی نیست

خواستم با غم عشقش بنویسـم شعری

گفت: هر خواستنی عین توانایی نیست

 

فاضل نظری

  • علیرضا همتی فارسانی

 

هرچه با تنهایی من آشنا تر می شوی
دیرتر سر میزنی و بی وفا تر می شوی

هرچه از این روزهای آشنایی بگذرد
من پریشان تر، تو هم بی اعتناتر می شوی

من که خرد و خاکشیرم! این تویی که هر بهار
سبزتر می بالی و بالا بلاتر می شوی

مثل بیدی زلف ها را ریختی بر شانه ها
گاه وقتی در قفس باشی رهاتر می شوی

عشق قلیانی ست با طعم خوش نعنا دوسیب
می کشی آزاد باشی، مبتلاتر می شوی

یا سراغ من می آیی چتر و بارانی بیار
یا به دیدار من ابری نیا... تر میشوی

حامد عسکری

  • علیرضا همتی فارسانی

 

 

تو مرا یاد کنی یا نکنی
باورت گر بشود ، گر نشود
حرفی نیست
اما
نفسم می گیرد
در هوایی که نفس های تو نیست !

 

«سهراب سپهری»

  • علیرضا همتی فارسانی

 

 

به دنبال کمپی جدید می گردم

تا بتوانم

تو را ترک کنم

بی آن که دلم بلرزد

تنم، صدایم.

  • علیرضا همتی فارسانی

 

 

 

همیشه با سلامی کوتاه

آغاز می شود

طولانی ترین بدرودها.

  • علیرضا همتی فارسانی

 

 

دلی که خانه غرور است

کانون محبت نشود .

گوته

  • علیرضا همتی فارسانی

 

نتیجه تصویری برای پرنده

کسی مرا به آفتاب
معرفی نخواهد کرد
کسی مرا به میهمانی گنجشک ها نخواهد برد
پرواز را بخاطر بسپار
پرنده مردنی ست 

فروغ فرخزاد

  • علیرضا همتی فارسانی

 

 

کوتاه ترین داستان جهان توسط "ارنست همینگوی" نوشته شده است.

ارنست همینگوی کوتاه ترین داستان جهان را در یک شرط بندی با یکی از دوستانش که ادعا کرده بود که با ۶ کلمه نمی‌توان داستان نوشت، نوشته است.

اگر تا به حال این اثر همینگوی را نخوانده‌اید، آن را به شما پیشنهاد میکنیم.
  • علیرضا همتی فارسانی

اسب در ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی

 

 Horse

 

 

چکیده

 "اسب‏"در ادبیات فاریس و فرهنگ ایرانی جایگاهی ویژه دارد.در متون اوستا و ادبیات باستانی ایران از اسب به نیکی یاد شده است. شاعران،عارفان،نکته‏پردازان و خردمندان،پادشاهان و امیران،گردان‏ و دلاوران،دیهقانان و کارورزان ایرانی و دین‏آوران بزرگ آن را مظهر خوشبختی و رستگاری و فراست و تیزهوشی دانسته‏اند.

 در ادبیات غنائی و حماسی اسب،به نژادگی،نجات و خوهای‏ پسندیده توصیف شده است.در این مقاله ریشهء واژهء"اسب‏" در لغت و فرهنگ ایرانی،نام‏هایی که از این ریشه اشتقاق یافته و ترکیب‏هایی که‏ از آن بر جای مانده است به تفصیل تحلیل شده است.

 با استناد به مآخذ مطمئن،جایگاه اسب نزد اقوام و ملل،بویژه‏ اقوام هند و اروپایی و شیوهء پرورش آن معرفی و نکته‏هایی نغز از بزرگان دین،امیران،شاعران و سخنوران نامی در خصوص نژادگی و ارج و بهای اسب و اهمیّت آن در زندگی اقوام باستانی ایران نقل شده‏ است.

  • علیرضا همتی فارسانی

عشق اگر پیدا شد که ...

 

آن عشق که هست جزء لاینفک ما
حاشا که شود به عقل ما مدرک ما
خوش آنکه ز نور او دمد صبح یقین
ما را برهاند ز ظلام شک ما

 

ابوسعید ابوالخیر

  • علیرضا همتی فارسانی

مظاهر شر در آئین زردشتی

 در آئین زرتشتی مصدر شّر یا روح نخبیث را«اهریمن»خوانده و دایرهء توانائی‏ او را بسی فراختر گرفته‏اند.اگرچه در اوایل ظهور مزدیسنا وسعت قلمرو اهریمن‏ بفراخی پهنهء فرمانروائی مصدر خیر نبود ولی رفته‏رفته با تقویت شخصیت اهریمن و توسعهء میدان عمل و شمارهء جنود وی او را در برابر«هرمزد»خدای یگانهء آئین مزدیسنا قرار دارند.اما،رفع شبهه را،باید گفت که اگر تا چندی پیش در بحث در بارهء«یگانگی» و«دوگانگی»در آئین زرتشتی باز بود و از خاورشناسان یکی«دوگانگی»را«قیافهء مخصوص»آئین زرتشتی میپنداشت‏1،و دیگری میانه‏روی پیش میگرفت و آنرا«یکتاپرستی‏ ناقص»میانگاشت‏2،امروز دیگر داوری از میان برخاسته و«یگانگی»بعنوان اساس‏ آئین مزدیسنی پذیرفته شده است‏3.دراین میان جایگاه و پایهء اهریمن نیز بدرستی و روشنی معلوم گردیده است. برای مطالعه دراساس اعتقاد بوجود شرّانگیز اهریمن در میان ایرانیان و شناختن‏ یاران وی و آثاری که از اعمال آنان در پهنهء گیتی ظاهر میشود بجاست که این روح‏ پلید را از قدیمترین دوران تاریخی درایران مورد مطالعه قرار بدهیم: اندیشه ی ایرانی از دیرباز با دو مصدر خیر و شر آشنائی کامل داشته است.تا

  • علیرضا همتی فارسانی

آشنایی با مولفه های ادبیات داستانی پست مدرن

 

داستان پست مدرن چیست؟ چه گونه بدانیم یک داستان پست مدرن است؟ ویژگی های یک داستان پست مدرن چیست؟ تفاوت ادبیات کلاسیک و مدرن با پست مدرن چیست؟ این پرسش ها که ذهن مخاطبان داستان و حتا نویسندگان آن را به خود معطوف می کند از جمله پرسش هایی است که منابع بسیار محدودی در زمینه ی آن ها وجود دارد و همین اندک منابع هم پراکنده و غیر منسجم به آن ها پرداخته اند. از این رو من بر آن شدم تا مولفه هایی که در ارتباط با ادبیات پست مدرن در منابع پراکنده وجود دارد را به صورت منسجم گرد آوری کنم. البته این ویژگی ها تنها بخشی از ساختارهای پیچیده ی ادبیات پست مدرن است، در واقع هر لحظه امکان خلق ویژگی تازه ای برای ادبیات فرا معاصر(!) وجود دارد.
برای آغاز بحث به تفاوت های موجود در داستان کلاسیک و پست مدرن می پردازیم:

 

  • علیرضا همتی فارسانی

آرکی تایپ (کهن الگو ) در ادبیات فارسی

از آن جایی که آرکی تایپ ها به عنوان «ناخود آگاه جمعی» بشرقلمداد

می شوند ؛نمی توان آن ها را متعلق به یک قوم یا ملتی دانست.از همین

روست که در بررسی آن می توان دریافت که در بیشتر ملت ها

مشترکاتی در این زمینه وجود دارد، که آن ها را به هم پیوند می دهد.

کشور ایران با پیشینه ی چند هزار ساله از جمله کشور هایی است که

داستان ها و قصه های گوناگونی از دیرباز در اندیشه ی مرمانش نقش

بسته ،از نسلی به نسل بعد منتقل شده ودر آثار نویسندگان و شاعران

نسل های بعد نمودار گشته است.همین ها ست که ذهن بشر امروز را به

 آن رورزگاران کهن معطوف می دارد ودر ژرفای اندیشه ی آن ها فرو

 می برد تا شاید این ارتباط کهن ذهنی انسانی را دریابد.

« آرکی تایپ بر گرفته از واژه ی «آرکه تیپوس» (Archetypos )

است. این واژه در زبان یونانی به معنی مدل یا الگو یی بوده است که چیزی را از روی آن می ساختند.

 

مترجمان فارسی زبان ،معادل های مختلفی چون :صورت ازلی،کهن

الگو،صورت نوعی ،نهادینه و سرنمون را برای این واژه پیشنهاد داده

اند.»1

                        
 

  • علیرضا همتی فارسانی

بانوی بادگون‌ بررسی و تحلیل آنیما در شعر سهراب سپهری

چکیده

نتایج نوشتار نشان می‌دهد که آنیما چون موجودی مرموز با صورت و رفتاری شگفت‌انگیز در شعر سپهری حضور دارد.آنیما بسیار چهره است،گاه به صراحت باد و آب نامیده می‌شود و گاه از تأثیراتی که بر محیط بر جای می‌گذارد،می‌توان حدس زد با کدام چهره پدیدار شده‌ است.اغلب در شب یا در رؤیا یکباره پدیدار و ناپدید می‌شود.دیالوگ راوی با او از مبهم‌ترین و مخیل‌ترین مضمونهای شعر سهپری است.دغدغه شاعر در تمامی این شعرها وصال با آنیما در مجموعه‌های اول در مقایسه با مجموعه‌های آخر،به‌گونهء معنی‌داری‌ متفاوت است.

 

کلیدواژه:

سهراب سپهری،کارل گوستاویونگ،ناخودآگاه،آنیما.

  • علیرضا همتی فارسانی

مطالب عاشقانه و عرفانی بصورت عکس نوشته (جدید)

  • علیرضا همتی فارسانی

  • علیرضا همتی فارسانی

  • علیرضا همتی فارسانی